تهیه و جمع آوری مدارک سفر، به خصوص هنگام سفرهای خارجی، کمی نگران کننده است. این مقاله اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه میدهد تا سفری دور از دغدغه را تجربه کنید.
گذرنامه که مدرک شناسایی بین المللی افراد است، اولین و مهم ترین چیزی است که برای سفر لازم دارید. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در مورد اعتبار پاسپورت در نظر گرفته اند. برای سفر به برخی کشورها، پاسپورت مسافر می بایست تا سه یا شش ماه پس از تاریخ سفر نیز معتبر باشد. این اطلاعات را میتوانید در سایت سفارت کشور مقصد جست و جو کنید. به یاد داشته باشید که فرآیند تمدید گذرنامه کمی زمان بر است و می بایست تا یک ماه قبل از سفر برای آن اقدام کنید.
مدارک لازم برای گرفتن ویزای یک کشور ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین بهتر است قبل از برنامه ریزیهای سفر، قوانین ویزای کشور مقصد را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که فرآیند اخذ ویزا نیز بر اساس مقصد مسافر چند روز تا چند هفته زمان میبرد.
هنگام سفر به برخی کشورها نیاز است تا اطلاعات شخصی خود را قبل از سوارشدن به هواپیما به متصدیان آن خط هوایی ارائه دهید. این اطلاعات به شرح ذیل است :
این اطلاعات تنها به مسئولان مرتبط آن کشور ارائه می گردد و در دسترس سازمان یا فرد دیگری قرار نمی گیرد.
جهت رزرو هتل نووتل تهران کلیک کنید.
فرودگاه چهارده هکتاری امام، که در پذیرش پروازهای خارجی تهران جایگزین فرودگاه مهرآباد شده است، در سی کیلومتری جنوب تهران و در همسایگی آزادراه تهران – قم قرار دارد.
طبق آمار در سال ۲۰۱۶ فرودگاه امام دارای چهل و نه خط مسافربری، هفت خط چارتر و شش خط باری با هشتصد و پنجاه پرواز در هفته بود که تهران را به بیش از چهل کشور دیگر متصل میکرد.
حتما دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. اگر به هر دلیلی فرصت کافی برای عبور از گیت ها نداشتید می توانید از فست ترک فرودگاه امام استفاده نمائید.
این ترمینال اولین و تنها ترمینال فعال فرودگاه است که سالانه شش و نیم میلیون مسافر و صد و بیست هزار تن بار جابهجا می کند. در سال ۲۰۱۵ بیش از هفت میلیون مسافر با این ترمینال جابهجا شده اند – رقمی که انتظار میرود سالانه میزان هشت میلیون مسافر به آن اضافه گردد.
سلام دومین ترمینال در حال احداث فرودگاه است که گنجایش سالانه ی آن به بیش از پنج میلیون نفر می رسد.
ساخت ترمینال ایرانشهر، سومین ترمینال فرودگاه امام که هم اکنون در حال بررسی مطالعاتی است، بر عهدهی یک شرکت هلندی میباشد. این ترمینال امکان خدمت رسانی به بیش از بیست میلیون مسافر را خواهد داشت که گنجایش مسافربری فرودگاه را به سی میلیون نفر خواهد رساند.
برای رسیدن به فرودگاه امام با ماشین شخصی، تاکسی و اتوبوس مسیرهای متفاوتی وجود دارد. شما میتوانید به راحتی از ترمینال جنوب، فرودگاه مهرآباد و مرقد مطهر امام خمینی (ره) برای فرودگاه تاکسی بگیرید. این مسیر از فرودگاه مهرآباد چهل دقیقه، از ترمینال جنوب سی و هفت دقیقه و از مرقد امام بیست و پنج دقیقه زمان می برد.
برای استفاده از تاکسی فرودگاه امام خمینی می توانید به صورت آنلاین از همین سایت اقدام به رزرو تاکسی فرودگاه امام نمائید. درخواست تاکسی برای مناطق ۲۲ گانه تهران و اطراف تهران قابل اجرا است.
استفاده از مترو گزینه ی دیگری برای رسیدن به فرودگاه امام است. خط قرمز مترو (اولین خط) شما را به سمت فرودگاه راهنمایی میکند. در ایستگاه شاهد از مترو پیاده شوید و مترویی که به سمت فرودگاه امام میرود را سوار شوید.
استفاده از هتل فرودگاهی قبل یا بعد از پرواز می تواند مورد استفاده قرار گیرد و خستگی را بعد از سفر از بین ببرد. قبل از سفر نیز به دلایل مختلفی از جمله اقامت های کاری، اقامت پرسنل فرودگاه، به تاخیر افتادن پرواز و یا هر چیز دیگری می توانید از اقامت ساعتی هتل های فرودگاهی استفاده نمائید.
هنگام اقامت در هتل وضعیت خانه داری اتاق ها چندین بار تغییر میکند. اما ممکن است مسافران در طول اقامت خود با همه ی این اصطلاحات رو به رو نشوند. هر تغییری در وضعیت اتاق های هتل به سرعت به کانتر (پیشخوان) انتقال داده میشود. عملکرد به موقع بخش خانه داری نیازمند همکاری و هماهنگی بالای آن و پیشخوان هتل است.
شاید برخی از افراد علاقه مند به دانستن این اصطلاحات باشند از این رو مجموعه ی hotelairport با جمع آوری این اصطلاحات و معانی آن ها، منبعی ارزشمند در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
Occupied: هم اکنون مسافری در اتاق اقامت دارد.
Stayover: مسافر امروز هتل را ترک نمیکند و حداقل یک شب دیگر در هتل اقامت دارد.
On-change: مسافر اتاق را ترک کرده است ولی اتاق هنوز تمییز نشده است و برای پذیرش مسافر جدید آماده نیست.
Do not Disturb: مسافر تقاضا کرده است که کسی وارد اتاق نشود.
Cleaning in Progress: مسولان خانه داری هم اکنون در حال نظافت اتاق هستند.
Sleep-out: مسافر اتاق را رزرو کرده است ولی از تخت خواب استفاده نکرده است.
On-Queue: مسافر به هتل آماده است اما اتاقی که رزرو کرده است هنوز آماده نیست.
Skipper: مسافر قبل از اینکه صورت حسابش را تسویه کند از هتل خارج شده است.
Vacant and ready: اتاق تمییز و بررسی شده است و آماده ی پذیرش مسافر جدید است.
Out of Order: این اتاق ها به دلایلی مانند تعمیر و نوسازی امکان پذیرش مسافر را ندارند.
Out of Service: اتاق های با این عنوان، به دلیل مشکلات کوچک مانند تعویض لامپ یا کار نکردن کنترل تلویزیون تا زمان رفع مشکل امکان ارائه به مسافران را ندارند.
Lock Out: درب اتاق قفل میباشد و مسافر تنها بعد از صحبت با مسئولین هتل اجازهی استفاده از اتاقش را دارد.
DNCO) did not check out): مسافر هزینه های اقامت خود در هتل را پرداخت کرده اما بدون اطلاع کانتر، هتل را ترک کرده است.
Check Out: مسافر هزینهی اقامت در هتل را پرداخت کرده و کلید های اتاق را تحویل داده است.
Late Check Out: با توجه به در خواست مسافر و پذیرشنامهی هتل، ایشان می تواند اتاق را دیرتر تحویل دهد.
همانطور که می دانید هر کدام از خطوط هواپیمایی میزان مشخصی برای حمل بار هر مسافر دارند گاهی اوقات ممکن است بار شما از میزان مجاز تجاوز کند و امکان کاهش آن وجود نداشته باشد، باید بدانید بار اضافه شامل هزینه ی بالایی برای شما می شود. خطوط هواپیمایی بسته به نوع بلیط بین ۲۰ تا ۴۰ کیلو گرم اجازه ی حمل بار را به مسافران می دهند.
از این رو فرودگاه امام خمینی تسهیلاتی برای مسافران محترم فراهم گردیده است که بتوانند از طریق فریت بار، بار اضافی خود را ارسال نمایند. هزینه ی این تسهیلات به مراتب کمتر از هزینه ی اضافه بار است . لازم به ذکر است این تسهیلات فقط به مسافرانی که دارای بلیط و پاسپورت هستند تعلق می گیرد.
۴ مرحله به شرح زیر باید انجام گیرد :
۱-مراجعه به مجموعه فریت بار فرودگاه امام چند روز قبل از پرواز و اخذ مجوز از مسئول فریت بار
۲- بار باید تا اداره ارزیابی و کمرگ جهت بازیابی و بررسی حمل شود.
۳-گرفتن پته سبز گمرکی و مراجعه به دفاتر شرکت های حمل و نقل بار هوایی در بیرون از فریت برای تهیه بارنامه و تگ بار
۴- مراجعه به فریت بار جهت نصب تگ بر روی بار ارسالی
نکته ی مهم : از حمل اشیای غیر قانونی و غیر مجاز خودداری نمائید. خروج اشیای عتیقه، آثار هنری و در کل میراث فرهنگی کشور ممنون است. خروج اسلحه و تجهیزات نظامی ممنوع است. خروج فیلم، نوار و سی دی باید با مجوز انجام گیرد. مواد تیز و برنده، آرایشی، سرکه و آبلیمو، الکل، اسپری و ادکلن به جهت حفظ و ایمنی هواپیما ممنوع است.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۵۱۰۰۱۱۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین بخوانید :
بدن انسان در سفرهای هوایی دست خوش تغییرات نگران کننده ای از جمله کمبود اکسیژن٬ ورم پا و سرگیجه می شود. اما چگونه میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد؟
در یک محیط بسته چیزی ناخوشایند تر از نشستن در کنار فردی در حال عطسه یا سرفه٬ آن هم برای ساعت های متوالی نیست. بررسی های اخیر یک سایت بیمه مسافرتی استرالیایی به شما ثابت میکند که این احساس پایه ی علمی دارد.
دکتر ریچارد داوود٬ کارشناس سلامت بیمه ی مسافرتی تلگراف٬ میگوید: کمبود رطوبت در کابین هواپیما احتمال ابتلای مسافران را به عفونت های موجود در هوا که امکان رشد بسیار بالایی در کمبود رطوبت دارند چند برابر میکند و مسافرانی که مدام در حال سرفه هستند ممکن است مریضی خود را به سرعت به اطرافیان خود انتقال دهند. بیماری نادر سل نیز میتواند به این روش انتقال پیدا کند.
با همه ی اینها٬ خطوط هواپیمایی همیشه تمیزی خود را به رخ میکشند. خطوط هوایی بریتانیا در گفتگو با شرکت مسافرتی تلگراف از استانداردهای بالای هواپیماها٬ نظافت کامل صندلی ها٬ سینی ها و سرویس های بهداشتی بعد از هر پرواز یاد کرد. به گفته ی سازمان هواپیمایی شهری تمامی حجم هوای کابین در هر دو تا سه ثانیه تعویض می شود. این در حالی است که در بیشتر ساختمان های مجهز به تهویه مطبوع٬ هوا هر پنج تا ده دقیقه عوض می شود.
نتایج مطالعات دانشگاه آبورن آلاباما نشان میدهد که برخی باکتری های بیماری زا می توانند تا یک هفته در کابین هواپیما و روی صندلی٬ سینی ٬ پشتی و دسته ی صندلی ها زنده بمانند. باکتریStaphylococcus aureus (MRSA) نوعی باکتری مولد بیماری های پوستی٬ ذات الریه و عفونت خونی است که میتواند تا ۱۶۸ ساعت زنده بماند.
باکتری Escherichia (E.coli) که باعث عفونت مجاری ادراری٬ بیماری های تنفسی و اسهال میشود نیز میتواند تا ۹۶ ساعت زنده بماند. طبق آخرین تحقیقات٬ مخزن آب مصرفی هواپیماها دارای ردپایی ازE.coli و دیگر باکترهای مضر است.
سی ان ان در سال ۲۰۱۰ بخش های آلوده و میکروبی کابین را مشخص کرد و از مخزن آب هواپیما به عنوان هولناک ترین آنها نام برد. این گزارش همچنین مطالعات صورت گرفته بر روی آب مورد نیاز برای دم کردن چای و قهوه در پروازهای داخلی و خارجی در سال ۲۰۰۴ را یادآور میشود.
در برخی از این مخزن ها باکتری E.coli یافت شده بود. این باکتری در گرمای ۷۲ درجه از بین می رود. ولی در هواپیما آب به این درجه از گرما نمیرسد. این داستان زمانی نگران کننده تر میشود که برخی از میهمانداران لیوان آب مسافران را از این مخزن آب پرمی کنند- مخزن آبی که خیلی قابل اعتماد نیست.
بی شک سرویس های بهداشتی سفره ی پر زرق و برق آلودگی ها به حساب می آیند. مرکز کنترل بیماری آمریکا سرویس های بهداشتی را به دلیل پخش ویروس مولد آنفولای خوکی و ویروس مولد سندروم تنفسی شدید٬ به عنوان “منطقه ی خطر” معرفی کرده است. تخلیه ی بافشار آب و پراکندن میکروب ها از سرویس بهداشتی به تمام جهات سلامتی افراد را بیشتر در خطر می اندازد. خبرنامه ی وال استریت نیز در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که شست و شوی ملحفه های خطوط هوایی هر پنج تا سی روز انجام میشود.
کابین هواپیما تنها ۷۵ درصد از فشار هوای معمولی را دارد. سطح پایین اکسیژن خون در حین پرواز میتواند باعث ناهنجاری های بافتی و درنتیجه سر درد٬ سرگیجه و خستگی شود.
شرکت سازنده ی بویینگ ادعا میکند که هوای داخل کابین کاملا بی خطر است. سخنگوی این شرکت٬ مت نونز٬ در گفتگو با تلگراف بیان کرد که طبق تحقیقات هوای داخل کابین با استانداردهای بهداشتی و سلامتی تطابق دارد و سطح آلودگی در مجموع پایین است.
مت لونز همچنین میگوید: در هر هواپیما تعدادی فیلتر هوا برای تصفیه ی ذرات معلق٬ باکتری و ویروس های موجود در هوا تعبیه شده است. این فیلترها پنجاه درصد هوای کابین را تصفیه میکنند که در نتیجه ی آن تجمع میکروب ها تا پنجاه درصد کاهش پیدا میکند . اما بیشترین میزان خطر و مریضی زمانی است که پرواز تاخیر دارد و سیستم تهویه خاموش است.
طبق آخرین تحقیقات یک سوم پرزهای چشایی انسان در ارتفاع زیاد بی حس می شوند. این در حالیست که خشکی هوا و فشار هوای کابین نیز گوش ها، سینوس ها و حس چشایی را تحت تاثیر قرار میدهند. هوای سرد، نور کم کابین و استرس بالا نیز باعث از کار افتادن حس چشایی مسافران می شود. بنابراین شاید غذای بی مغزه ی هواپیما صرفا ناشی از ارتفاع زیاد و خشکی هواست.
در هر پرواز هفت ساعته ی نیویورک به لندن مسافران در معرض میزان بسیاربالایی اشعه ی تابشی خورشید قرار می گیرند. این موضوع نگرانی های بسیاری را در سالهای گذشته ایجاد کرده است. طبق گزارش سازمان سلامت انگلیس این اشعه ها٬همانند اشعه ایکس٬ سلامت عمومی افراد را بیش از هر زمانی در هنگام پرواز بر روی اقیانوس در معرض خطر قرار میدهد.
گفته میشود که در طول یک پرواز سه ساعته بدن انسان بیش از یک و نیم لیتر آب و چهار درصد رطوبت از دست میدهد. این تغییرات مایع مخاطی بینی٬ دهان و گلو را خشک می کند.
تغییرات فشار هوا باعث تجمع گاز معده و در نتیجه نفخ٬ یبوست و سایر مشکلات گوارشی میشود. خون جمع شده در پاها که ناشی از عدم حرکت در طول پرواز است احتمال لخته خون در رگ ها را بالا میبرد.
همیشه تمیزکننده های الکلی یا آنتی باکتریال همراه خود داشته باشید . قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را با آن تمییز کنید.
برای حفظ رطوبت راههای تنفسی- خصوصا در پرواز های طولانی- از محلول نمکی بینی استفاده کنید. با این کار ابتلا به بیماری های مسری کاهش پیدا میکند.از سلامت آب و غذای پرواز مطمئن شوید و حتما از آب معدنی بطری استفاده کنید.
حواستان به میزان آب بدنتان باشد. حالت سکون در فضای تنگ صندلی ها باعث حرکت مایعات بدن به سمت بافت ها می شود. در هر پرواز شش تا هشت ساعته باید یک لیتر آب بنوشید تا دچار سردرد٬ خستگی٬ یبوست و التهاب مثانه نشوید.
جهت رزرو هتل ایبیس و رزرو هتل نووتل کلیک کنید.